10.7.08

La butxaca buida

La veritat es que fa dies que vull escriure aquest article i em costa. Es de debò difícil explicar-me i explicar amb paraules que s’entenguin coses tan naturals i lògiques que no s’acaben d’entendre. Avui he anat a omplir de gasoil el cotxe: 52 litres. Igual que sempre, ben ple. Igual que fa un any o que fa 6 mesos. Això si, hi ha una diferència, de 6 mesos fins avui: Que fa 6 mesos omplir el dipòsit de gasoil em costava entre 50 i 55 € i ara haig de pagar 75 ó 80 €. Jo no sóc especialment entès en altes finances ni en impostos alternatius ni en decisions econòmiques políticament correctes, ni res de tot això. Però no entenc que la benzina del sortidor pugi sempre. Puja quan els països productors decideixen no extraure’n mes. Puja quan les noves economies (p.e. Xina) en demanen mes. Pugen quan hi ha un ensurt en un país productor. Pugen quan segons quin dirigent llatinoamericà li pica el nas. Pugen quan amb excuses falses fan trepitjar la zona geogràfica mes sensible al petroli... Però en canvi no baixa mai. No baixa quan baixa el barril. No baixa quan el canvi de dòlars a Euros es d’escàndol. No baixa quan s’utilitzen energies alternatives. No baixen quan s’han acabat els conflictes. ...no baixen de cap manera. Mentrestant els politics al govern ens segueixen enganyant amb la factura del petroli. “posem-hi mes impostos”. Impostos autonòmics, Impostos de l’Estat, impostos i mes impostos. Quin percentatge del preu que paguem els usuaris són impostos i quin percentatge es el preu del petroli?. I quan ajuden als sectors mes afectats (pagesia, transport,...) en realitat el que estan fent què es? Cobrar menys impostos?. O s’ho cobren en algun moment igual que aquells 200 euros que ens retindran de menys i que després els haurem de pagar o ens els tornaran de menys quan fem la Declaració de Renda?. He fet números (mal fets, segur; però ben intencionats i de casa) i em surt que si un senyor autònom que es dedica al transport, fa 3 viatges Igualada-BCN-Igualada, fa uns 400 km al dia. Si comptem 5 dies a la setmana son 2.000 km. Al mes, son uns 9.000 km. Si calculem que el camió deu gastar uns 12 litres cada 100 km, necessitarà uns 1.100 litres al mes, calculats a 1,45 € el litre, la factura es de 1.600 €,... em quedo sense alè,... de debò. I un venedor?,... i un carnicer?,... i un flequer?,... i un que treballa a Lleida o Vilafranca o Manresa?,... Clar, pels particulars queda l’alternativa del transport públic per anar a on? Tan sols a Barcelona. Es ben clar que els politics que governen ens estan abocant a ser usuaris d’infraestructures atrassades, massa mendicades i per tant obsoletes i ens estan preparant el territori perquè els igualadins tan sols puguem anar i tornar de Barcelona. L’economia familiar està en crisi, la mala gestió dels bancs al convertir els diners en una anotació contable i traspassar la crisi a tots els demés, també farà pujar la benzina i al final, quan veiem l’import de la factura del que ens costa tot plegat (augments d’interessos inclosos) tot ens haurà sortit molt però que molt car. Al final, les butxaques buides, els ànims encesos per no haver previst res de tot això i la gent a patir.

No hay comentarios: