25.1.11

Les xarxes socials: una oportunitat pels usuaris, una amenaça pels lobbies.



El model de societat en què vivim, s'està transformant i reinventant constantment a molta velocitat. No hi ha dubte que els avenços tecnològics que ja formen part del que podríem denominar com "quotidià", fa molt pocs anys eren imaginacions de pura ciència ficció. Fa una mica més de 20 anys, el més sorprenent i avançat era el FAX. Avui no deixa de ser gairebé una andròmina que no fem servir. 


Les possibilitats que ofereixen els avenços, fan reorganitzar de forma orgànica les coses més habituals, per adaptar-se a noves maneres d'utilitzar la informació, el treball, els estudis, la llar, els amics. 

No es pot viure d'esquena a aquesta evolució de cap de les maneres. És una qüestió de pura supervivència. 

En aquests moments no resulta gens fàcil per als lobbies del poder, controlar el que es pot o no publicar, o silenciar opinions que no els agraden, o amagar algunes vergonyes de gestions dubtoses. Precisament perquè ja gairebé tot és a la Xarxa 

Ara el que importa és trepitjar fort online. Alimentar d'opinions i generar sensacions virtualment i acostar el més possible el que passa i el que sembla que passa. 

El que ningú pot controlar, és la força reorganitzativa constant dels usuaris de la Xarxa. S'organitzen per opinions, per aficions, per haver compartit un centre docent o un club esportiu. És una manera innocent de trobar fórmules de relació que s'escapen de les normes establertes. 

En un moment en què la gent comença a tenir serioses dificultats per trobar feina, o millorar els seus ingressos, o practicar les seves aficions, l'univers online es descobreix com una gran oportunitat, en què tot depèn de la teva pròpia capacitat per utilitzar de forma efectiva totes les eines que t'ofereix. 

Ha arribat el moment de trobar de veritat una xarxa online que sigui un nou canal de treball. I he escollit la paraula treball, per no parlar de vendes, ingressos, distribució o altres. Un forat a la Xarxa, on organitzar-se professionalment, encara que sense perdre la importància del tu a tu. Sense deixar de banda la garantia que t'ofereix la relació personal. 

És evident que la compra per exemple d'un electrodomèstic, gairebé és una excusa per visitar una botiga, "enamorar-nos" d'un aparell, informar-nos de les seves prestacions i acostar el més possible el preu al que volem gastar. En la compra online, tot queda emparat per les eines de control i seguiment tant de les qüestions econòmiques, com de la recepció de producte en destí. La diferència també és que pots preguntar si els funciona bé a altres que facin servir aquest mateix aparell d'aquesta marca i model. Que pots comparar preus i serveis, fins i tot pots comprovar si el servei postvenda és proactiu. 

No fa gaire, vaig escoltar una entrevista a la ràdio, en la qual li preguntaven a un propietari d'un hotel que què li semblava la força que han pres les reserves online. L'home va contestar que el més interessant que els ha passat és que gràcies a això, no hi ha res més important que dir la veritat, ja que un hoteler no pot enganyar amb informacions errònies amb el tamany de l'habitació, la ubicació, els serveis que van amb el preu o la disposició de reserves. Si enganya, els usuaris ho descobriran i ho criticaran sense dubtar-ho. I si no enganya, no hi ha millor manera de tenir bona publicitat que un client satisfet. 

Estem doncs en el moment adequat per posar-nos en marxa professionalment, a les xarxes socials que ens garanteixin la seva serietat i honestedat, on puguem desenvolupar la nostra feina, perquè el futur és ara. 

No hay comentarios: